tiistai 21. tammikuuta 2014

Nurmijärven kunnan lasten ja nuorten hyvinvointikysely - ja miten se meillä NYKissä tehtiin!

Tulipa pitkä kirjoitus, mutta kun aiheena on osallisuus, yhteisöllisyys ja nuorten hyvinvointi ja sain tähän liitettyä vielä mobiililaitteet, niin olkoon!

Kunnasta tuli 7.1.2014 tällainen viesti:

"Laittelin joulun alla ennakkotietoa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan liittyvästä lasten ja nuorten kuulemistilaisuudesta ke 5.2. klo 8.30-11.00 kunnanviraston valtuustosalissa.

Koska alkuvuosi lähtee varmasti nopeasti vauhtiin kouluissa ja tähän asiaan liittyvä aikataulu on suhteellisen tiukka, niin alla ohjeet tilaisuuteen valmistautumisesta. Toteutus työllistää jokaista luokanopettajaa ja jokaista luokanvalvovaa ryhmänsä kanssa pienen hetken (oppilaskunnan lisäksi), mutta työryhmä toivoo, että asia koetaan tärkeäksi ja siihen on mahdollista hetkeksi paneutua.

  1. Jokainen luokka/ryhmä keskustelee opettajansa (lo/lv) johdolla siitä, mitä lapset ja nuoret käsittävät hyvinvoinnilla (ope kirjaa määritelmät).
  2. Jokainen luokka/ryhmä käy yhdessä opettajansa (lo/lv) johdolla keskustelua siitä mitkä asiat lasten/nuorten mielestä edistävät/uhkaavat lasten ja nuorten hyvinvointia Nurmijärvellä.
  3. Jokainen lo/lv kokoaa (yhdessä luokan/ryhmän oppilaskunnan edustajien kanssa) luokkansa/ryhmänsä keskustelun pohjalta kirjallisen koonnin (kohdasta 2) vietäväksi koulun oppilaskuntaan (määritelmien lisäksi). 
  4. Koulun oppilaskunta käsittelee ja työstää luokkien/ryhmien tuotokset kokouksessaan tämän jälkeen ja koostaa niiden pohjalta koulun yhteisen näkökulman/julkilausuman asiaan. Koulun julkilausuma ja ryhmiltä tulleet hyvinvoinnin määritelmät lähetetään etukäteen allekirjoittaneelle 24.1. mennessä (s-postitse/sisäisessä postissa).
  5. 5.2. tilaisuudessa hyödynnetään koulujen ”julkilausumia” ja tehdään yhteistä suunnittelua siitä, mitkä konkreettiset toimenpiteet tulevaisuudessa edistäisivät lasten ja nuorten hyvinvointia Nurmijärvellä.
Kuljetusaikatauluista tulee lähempänä lisäinfoa. Jokaisesta koulusta odotetaan tilaisuuteen kahta edustajaa (+ ohjaava opettaja). Mikäli teillä on jotain kysyttävää tilaisuuteen tai siihen valmistautumiseen liittyen, älkää epäröikö ottaa yhteyttä.

Työryhmän puolesta hyviä keskusteluja lasten ja nuorten kanssa toivotellen ja tapaamista odottaen,
Miira


Miira Arminen"

Ihan mahtava juttu!

Otetaan nuoret mukaan oman hyvinvointinsa pohtimiseen ja kehittämiseen. Tehdään se koulussa, missä kaikki nuoret ovat mukana. tehdään se yhdessä opettajien kanssa, niin hekin saavat tiedon oman ryhmänsä ajatuksista. Loistavaa, Miira!

Koska tilanne oli vähän kiireinen ja jaksoluvussa on aina tunnit kortilla, muutin opettajakunnan toiveesta juttua niin, että se saatiin toteutettua oppitunneista tinkimättä. Kun vielä oli kylmää, niin oppilaat saivat bonuksena olla sisällä välitunnin ajan. Tässä minun ohjeeni:



OHJEET LV:lle/RO:lle tiistai 21.1.2014 klo 9:35-10:00






LYHYESTI

1. itsenäinen hiljainen kirjaaminen -- 2. laput taululle -- 3. ope lukee laput/ lyhyt keskustelu-- 4. äänestys -- 5. ääntenlasku -- 6. todetaan kolme eniten ääniä saanutta -- 7. a) kuva taulusta b) kerätään kaikki laput  talteen                                                                                                                                                                    

OPE TARVITSET:

  • nippu A4-papereita (n 1-2 / oppilas), mikä vain paperi jossa on toinen puoli puhdas käy.
  • maalarinteippiä tai sinitarraa (PostIt-laput olisi helpompi ja kalliimpi vaihtoehto)
  • JAA  paperit oppilaille ja neuvo taittamaan neljään osaan ja repimään neljään osaan - kunhan on paperilappuja joille kirjoittaa!
  • KYNIÄ lienee oppilaillakin, mikä vain  käy?


Toimintatapa:
  • Kerro ensimmäinen kysymys: 1. Mitä on nuoren hyvinvointi?
  • Ohje: Jokainen kirjoittaa yhden asian / lappu (jos joku haluaa tehdä monta, niin käyttää sitten useamman lapun)
  • Laput laitetaan taululle teipillä/sinitarralla
  • OPE lukee laput nopeasti läpi. Keskustellaan. Samalla voi samalla vähän ryhmitellä niitä, jos haluaa ja ehtii (tärkeää, että ope lukee ne, koska muuten niitä ei huomata eikä noteerata)
  • Jokainen saa käydä ÄÄNESTÄMÄSSÄ 3 ääntä merkitsemällä viivan ko. lappuun
    • saa äänestää kolmea eri, omaa, muiden, laittaa vaikka kaikki äänet samaan
  • KANNATTAA ottaa KUVA taulusta kameralla tai tabletilla :)
  • Lasketaan äänet ja kirjataan ylös 3 eniten ääniä saanutta juttua

  • Kerro toinen kysymys: 2. Mikä +edistää ja mikä -haittaa nuorten hyvinvointia Nurmijärvellä?
  • Ohje:
    • lappuun (+) ja asia, jos EDISTÄÄ
    • lappuun (-) ja asia, joka HAITTAA
  • Muuten mennään samalla kaavalla - laput taululle, ope lukee ne, jokainen saa käydä merkkaamassa äänet

Taustaa: Koko kunnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman päivitys, ei täällä keksitty juttu.  Tavoitteena saada lapset ja nuoret mukaan tämän tekemiseen.

Aiheet



  1. Mitä nuoret käsittävät hyvinvoinnilla?
  2. Mitkä asiat nuorten mielestä edistävät/uhkaavat lasten ja nuorten hyvinvointia Nurmijärvellä?

Vaiheet



  • Tiistaina: Jokainen luokka työskentelee alla olevien ohjeiden  mukaan
  • Tiistaina/keskiviikkona: LV/RO ja luokan luottamusoppilaat  tekevät oman luokan koonnin: tosin etusivun työtavalla se syntyy itsestään!
  • Torstaina/perjantaina: Koulun oppilaskunta käsittelee ja koostaa luokkien tulosten pohjalta koulun yhteisen näkökulman/julkilausuman asiaan.
  • Perjantaina: Oppilaskunnan puheenjohtaja Jonne lähettää 24.1. mennessä (s-postitse/sisäisessä postissa).
  • 5.2. oppilaskuntien yhteisessä tilaisuudessa hyödynnetään koulujen ”julkilausumia” ja tehdään yhteistä suunnittelua siitä, mitkä konkreettiset toimenpiteet tulevaisuudessa edistäisivät lasten ja nuorten hyvinvointia Nurmijärvellä.

Miten jatketaan?

Jo  nyt olen saanut monelta opettajalta oman luokan koosteen sähköpostiini. Mahtavaa on se, että opettajat ovat sujuvasti käyttäneet mobiililaitteita tulosten tallentamiseen - opettajat saivat tabletit käyttöönsä osa syksyllä, osa vasta nyt 7.1.2014. Laitteet ovat siis tosiaan käytössä!

Vastaukset menevät suoraan myös oppilaskunnan puheenjohtajalle Jonne Järviselle. Seuraavaksi oppilaskunnan hallitus koostaa syntyneen materiaalin pohjalta oman kannanottonsa asiaan ja se toimitetaan perjantaina Miiralle.

Ihan mahtavaa! Yhteistoimintaa, osallisuutta, keskustelua, yhteisöllisyyttä, mobiililaitteita, vaikuttavuutta, kansalaisaktivismia, vastuuta. Mitäs sitä voisi rehtori enempää toivoa!


Ja laitan tulokset, kunhan saan niitä vähän koottua, ehkä vasta sitten kun oppilaskunnan yhteenveto on valmis!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti