perjantai 17. toukokuuta 2013

PopUp koulussa - miten välttää puiseva kokous

Tämän blogauksen tekeminen on odotellut aika pitkään, nyt se tuli tehtyä. Kuvia sitten kun ehdin.

Rehtorina sain kunnan henkilöstöhallinnolta ohjeen käyttää vähintään kaksi tuntia työtyytyväisyyskyselyn käsittelyyn. Koska koulussa on aika paljon keskusteltu ja kokoustettu liittyen koulun päivärytmiin, pidin tätä aika haastavana tehtävä - miten saada ihmiset innostumaan tärkeästä aiheesta? Pakko ei ole paras motivaattori, mutta ymmärrrän kyllä, että ilman perälautaa homma voisi jäädä hoitamatta.
Päätin siis lyödä useamman härkäsen yhdellä läiskäisyllä. - Annettu tehtävä pitää hoitaa. - Kokousten pitämisestöä olisi mukava saada vaihtoehtoisia kokemuksia. - PopUp-tapahtumat ovat suosittuja ja innostavia. - Meillä onpaljon osaamistrarvetta, mutta myös paljon jaettavaa osaamista. - eli?

Päätimme järjestää oman koulun opettajakunnan PopUp-päivän 15.4.

Tällainen siitä tuli:


SOMEn käyttö suullisen kielitaidon opetuksessa

Pia Hägglund-Viljanen ja Sari Hallikainen pitivät pop-up tilaisuuden SOMEn käytöstä kieltenopetuksessa. Pia ja Sari ovat käyneet aiheeseen liittyvän koulutuksen lähiaikoina ja halusivat jakaa joitakin siellä oppimiaan asioita lähinnä muille koulun kieltenopettajille. Mukana oli myös muiden aineiden opettajia, jotka näkivät vähän, millaisia sovelluksia kieltenopetuksessa nykyään voidaan käyttää.
Pop-upissa esiteltiin lyhyesti mm. GAFEn käyttöä kieltenopetuksessa sekä erilaisten äänisovellusten käyttöä (kuten text-to-speech, audiopal, vocaroo, voxopop).
Saadun palautteen perusteella pop-up oli onnistunut ja kieltenopettajille esiteltiin sovelluksia, jotka olivat heille entuudestaan vieraita. Toivottavasti niitä innostuu moni nyt käyttämään myös omassa opetuksessan :).
That's my two cents' worth.


LUOVA KIRJOITTAMINEN

Kynällä ärtymyksen kimppuun -pajassa opettajat pääsivät luomaan omaa fiktiivistä tekstiä. Työvälineenä meillä oli perinteisesti ruutupaperi ja lyijykynä. Tunnelma pajan alussa oli hivenen jännittynyt, koska monet kertoivat, että eivät ole kirjoittaneet mitään luovempaa omien kouluaikojen jälkeen. Pajan aluksi kirjoittajat listasivat asioita, joita he rakastavat, vihaavat ja joista he nauttivat. Näitten listojen perusteella lähdettiin kirjoittamaan tekstejä. Kirjoittajat pääsivät esimerkiksi yhdistämään vihaamiaan ja rakastamiaan asioita. Mahdollista oli myös sukeltaa tilanteeseen, jossa oma haave on jo toteutunut. Myös dialogi niin kuin sen olisi pitänyt mennä -harjoitus oli tehtävälistalla. Kaikki pajalaiset kirjoittivat keskittyneesti ja innokkaasti omia tekstejään. Tällä kertaa teksti kirjoitettiin vain itseä varten, joten tekstejä ei näytetty tai luettu muille.

Historian jäljet NYKissä (Timo)

Toisten opettajien kouluttamisessa on omat paineensa, etenkin kun aihe on niin kuivakka kuin koulun historia. Kun koulun historiaan kuuluu kuitenkin lihatiski, SS-miehiä, ahdasmielistä kristillisyyttä, meikkien pois pesettämistä, Petsamosta saakka tulleita oppilaskotioppilaita jne., ei historianopettaja malta pitää suutaan kiinni. Ilmeisesti myös ainakin osa kuulijakunnasta piti kuulemastaan.

OPPIMISPELEJÄ MATEMATIIKAN OPETUKSESSA (Sanna M.)

Pajassa tutustuttiin verkosta löytyviin muutamiin matematiikan oppimispelejä sisältäviin sivustoihin. Tämän lisäksi esittelyssä olivat muutamat lauta- ja korttipelityypit, joita osa pajaan osallistujista testasi. Lisäksi pajan pohjalta syntyi yksi pelilauta matematiikan kertaamiseen yhdeksännellä luokalla. Nämä pajan vetäjän tuottamat materiaalit ovat vapaasti hyödynnettävissä ja jaettavissa koulussamme, ottamalla yhteyttä pajan pitäjään. 

VIRKKAUSTA JA NÄPERTELYÄ (Ira)

Vetäjän kirje osallistuneille:
Lupasin laittaa kokoamiani virkattujen kukkien ohjeita teille tänään pajassani olleille. 
PS. Ja kiitos vielä kaikille pajaani osallistuneille. Minulla ainakin oli mukavaa, toivottavasti teilläkin. :)


TYÖTYYTYVÄISYYSKYSELYN TULOKSET (Mikko)

Tämä oli siis koko päivän pitämisen peruste. Aika moni tähän osallistuikin ja pajan aikana tehtiin nelikenttä GoogleDrivessä, jonka avulla etsittiin tyytyväisyyden ja kehittämisen kohteet


GoogleAppsForEducation TYÖPAJA (Mikko)

Työtyytyväisyydestä siirryttiin samassa tilassa sujuvasti GAFEn käytön opiskeluun . Asiassa edettiin työpajamaisesti niin, että vetäjänä näytoin joitakin perusjuttuja dokumnetin luomisesta ja jakamisesta. sen jäljkeen kiersin naja autoin kutakin omissa oppimistehtävissään.

SOLE SelfOrganizedLearningEnvironment PAJA (Mikko)

Sugata Mitran SOLE on ongelmalähtöisen oppjmisen malli, joika sopii mainiosti kouluun, jossa on halua päästöä tvt-kehittämisessä liikkeelle, mutta vähän laitteita. Tämä paja ei varsinaisesti työskentelynä toteutunut, mutta lyhyt info siitä pidettiin

Luonnontieteiden PopUp - Coach 6 (Jyrki)

Innokkaat liikunnan, teknisten töiden sekä luonnontieteiden opettajat pääsivät tutustumaan itsenäiseen kosketusnäytölliseen sekä tietokoneeseen kytkettyyn mittausjärjestelmään. Tutkalla mitattiin liikkunnan opettajan vauhditonta pituutta, abs-jarrujen toimintaan perehdyttiin mittaamalla voima-anturilla kitkaa, generaattorin mallilla pohdittiin induktiota. Kemisteille oli valmiina titraustyö. Tapahtuma herätti paljon keskustelua eri aineiden välisestä integraatiosta ja yhteisistä kursseista.


Musiikin PopUp-paja

Lähtökohtaideana pajassa oli perusajatus siitä, että musiikki on ajassa etenevä taidemuoto (vrt. tanssi, teatteri - kuvataide, kirjallisuus). Kaikki asiat pitää tapahtua tietyssä ajassa. Kyseinen aika oli neljä iskua (yksi, kaksi, kolme, neljä). Ensin haettiin kaikille yhteinen perussyke heittelemällä kahta riisipussia vierustoverille (istuttiin ympyrämuodossa). Sihahdusten (kun pussi osuu käteen) piti olla keskenään samanaikaisia. Kun ohjaaja sanoi HEP, pussien suunta vaihtui, mutta syke ei. Jos pussit laitettiin kulkemaan eri suuntiin, syke ei saanut silloinkaan muuttua.

Tämän jälkeen itse asiaan.
Aloimme rakentaa soivaa kudosta (ns. riffiä) yksi soittaja kerrallaan. Käytännössä ohjaaja alkoi taputtamaan käsillään tiettyä rytmiä, joka istui hyvin neljän iskun sisälle. Seuraava soittaja tuli mukaan omalla rytmillään, seuraava, seuraava, seuraava jne... Pikkuhiljaa eri rytmeistä alkoi muodostua soiva rytmikudos. Laskusta pidettiin taukoja ja jaettiin soitttajia eri ryhmiin (esim. miehet - naiset)

Tapustusriffien jälkeen jokainen valitsi jonkin percussiosoittimen. Tarjolla oli kalvosoittimia (rumpuja, djembet, darbukat jne...), puusoittimia (claves, shekere jne...) ja metallisoittimia (symbaalit, triangelit, lehmänkellot jne...). Näillä soittimilla rakensimme myös riffin. Pidimme taukoja, Jaoimme soittajia ryhmiin (kalvot, metallit, puut, miehet, naiset jne...).

Jammailtiin. Nautittiin. Jäimme kaipaamaan lisää. Tunnelma oli loistava!








Ja miten se meni? Kivaa oli. Voittaa kokouksen. Ei korvaa hyvää VESOa. Pienellä suunnittelulla tällaisesta saisi todella hyvän.
Näillä eväillä jatketaan, viisaampina, tyytyväisempinä ja osaavampina.





















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti