lauantai 19. toukokuuta 2012

Miksi Flipped Classroom - nyt ja heti?


Aivan mahtava blogikirjoitus sai minutkin taas innostumaan. "Matematiikan opetuksen tulevaisuus"-blogissa Pekka Peura kirjoittaa Tehottoman ja epätasa-arvoisen opetuskulttuurin haastaja: mastery learning -menetelmä kaventaa osaamistasokuilua.

Eihän tämä asia ole uusi. Tilanne on uusi. Näin kommentoin Pekan Facebook-päivitystä
Pekka:
Flipped classroomista on herättänyt runsasta keskustelua viime aikoina. Samalla kannattaa myös huomioida Bloomin mastery learning -opetusmenetelmä, jonka yhtenä osatekijänä voidaan hyödyntää flipped learningia.



my empty classroom
my empty classroom
from MNicoleM (Flickr)
Minä:
Oikeastaan Flipped Classroomissa on minulle kyse siitä, että se tekee jutun helpommaksi - tai ylipäätään mahdolliseksi.
Vaikka omasta "oikeasta opettajuudesta" on jo aikaa, muistan kyllä. On äärimmäisen vaikeaa huomioida yhtä aikaa erilaiset, eritasoiset, erilaillal motivoituneet oppilaat.
FC ei ehkä poista kaikkia ongelmia. Se tekee kuitenkin tämän: Edes jotenkin motivoituneet voivat a) katsoa opetuksen etukäteen b) käyttää luokka-ajan työskentelyyn, hyvän ohjaajan ("oppimisen johtajan") läsnäollessa.
Ei tarvi odottaa, että opetus loppuu, jos vaikka jo osaa. Ei tarvi odottaa, että opetus loppuu, jos ei tajua mitään. Voisi vaikka motivoitua tekemään (innostua, haluta saada tehtävä tehdyksi - miten kukin motivoituu).
Tosiasia on, että ryhmämuotoinen opetus on aina ollut tehotonta. Liukuhihnaprosessi sopii vain silloin, kun sisääntuleva tavara on standardoitua. Nyt kun jokainen haluaa olla erityinen minä, ryhmäopetus on kriisissä. ONNEKSI meillä on samaan aikaan välineitä tehdä asialle jotain.

Mutta uusi tämä asia ei ole. Uskon, että uudet välineet sekä luovat paineen uudistua että samalla tekevät sen mahdolliseksi!


Sama asia nousi tänään aamupalapöydässä puheeksi. Paikalla oli vasta Paula 7v, muut nukkuivat. Paula sanoi: "Tiedätkö, miksi se matikka on niin tylsää. Nyt meillä on jo sadat. Se on IHAN helppoa. Opettaja opettaa niitä, ja minä OSAAN jo. Ja siksi, että minulla on aina eri tehtävät kuin muilla. Ja niitä asioita ei ole ollenkaan opetettu...."
Flipped Classroom
Flipped Classroom
from ransomtech (Flickr)
Voi olla, että asia ei nyt ihan noin olekaan. Ei ehkä ole aina eri tehtävät ja ehkä on opetettukin. Silti lapsella on vahva kokemus, että opetetaan asioita, jotka jo osaa ja toisaalta pitää tehdä asioita, joita ei osaa.

Kyllähän tässä olisi Flipped Classroomille käyttöä. Sanoinkin, että ehdotan opettajalle, että minä opetan kotona - koulussa saa sitten laskea, opettaja neuvoo sen minkä ehtii. Jos vielä tekisi niistä opetuksista videot ja laittaisi ne muillekin näkyville nettiin... ;)

Ja pidetään mielessä, että tuonne nurkkaan voi jäädä kuka tahansa - taitava, apua kaipaava... Niin ei saa käydä, vaan tavoitteena on parantaa jokaisen oppimista, yhdessä!


2 kommenttia:

  1. Kiitos loistavasta blogikirjoituksesta, Mikko! "Käänteinen luokkahuone" voisi olla yksi vaihe matkalla kohti vielä suurempaa toimintakulttuurin ja koko koulun uudistamista. Luulen, että kynnys sen toteuttamiseen ei enää ole niin korkea. Tablettilaitteet ovat luultavasti osaltaan olleet vaikuttamassa tämän oletetun kynnyksen madaltumiseen. Huomaan omassa koulussani monissa opettajissa aitoa innostusta ja valmiutta uusien ratkaisujen kokeilemiseen.

    VastaaPoista
  2. Sorry, että kesti hetken huomata tämä kommentti.
    Kiitos kiitoksista, Tero! Näin minäkin uskon - muutos on tulossa.

    VastaaPoista